Architekci pracują nad projektami budowlanymi obszaru dawnej fosy
Przedsięwzięcie, które ma odmienić postrzeganie najstarszej części stolicy Warmii i Mazur jest coraz bliżej realizacji. Po zwycięstwie w konkursie architektonicznym przedstawiciele pracowni Dżus GK Architekci pracują nad projektami budowlanymi obszaru dawnej fosy od Bramy Górnej (zwanej też Wysoką) do Parku Podzamcze. Poza nowym zagospodarowaniem teren zyska wiele cennych funkcji.
Historia prac na tym obszarze zaczęła się 2012 roku. To wówczas archeolodzy prowadzący badania przed Wysoką Bramą, będącą jednym z wejść na olsztyńskie Stare Miasto, natknęli się na unikatowy obiekt, część fortyfikacji dawnego Olsztyna. Odkryte zostały mury szyi bramnej oraz umacniająca wjazd do miasta rondela. Ogłoszony konkurs architektoniczny dotyczący obszaru od pl. Jedności Słowiańskiej oraz terenu przylegającego do ul. Nowowiejskiego w kierunku Łyny, dał doskonały efekt. Spośród 14 pracowni, które przystąpiły do niego, najlepsza okazała się olsztyńska Dżus GK Architekci.
Przed rozpoczęciem właściwego projektowania, architekci spędzili mnóstwo czasu na pracy nad dostępnymi, źródłowymi materiałami. Najpierw zgromadzili ikonografię, mapy i opracowania, potem przeanalizowali te dokumenty, przetworzyli komputerowo, w tym w technice 3D. I w ten sposób powstał model zaprezentowany w olsztyńskim Tartaku Raphaelsohnów.
Jednym z najważniejszych założeń projektu, nad którym trwają prace, jest obniżenie terenu dawnej fosy o siedem metrów. Dzięki temu odsłonięte mają zostać pozostałości dawnych murów miejskich. Z jednej strony zostałyby one nieco uczytelnione – od strony Targu rybnego wystawałyby o około metr nad powierzchnię ziemi. Z drugiej strony takie rozwiązanie pozwoli na realizację szeregu funkcji w tym miejscu.
W dawnej fosie ma zostać zlokalizowany parking na ok. 160 pojazdów, które jednocześnie nie będą widoczne, bowiem obiekt zostanie nakryty zielonym dachem. A to sprawi, że olsztynianie i przyjezdni dostaną kolejny teren, służący spacerom, relaksowi, odpoczynkowi. Ta przestrzeń może być jednocześnie doskonały miejscem organizacji imprez masowych. Odpowiednie zagospodarowanie terenu sprawi też, że ukryte zostaną śmietniki, możliwe będzie wybudowanie ogólnodostępnych toalet a także punktu informacji turystycznej. Odsłonięte i uczytelnione relikty mają kończyć się punktem widokowym, a którego można obserwować zamek, wiadukty kolejowe oraz cały teren fosy.
Ważnym elementem będzie rondela, od odkrycia której zaczęły się całe prace nad zagospodarowaniem tego terenu. Architekci proponują wyniesienie odkopanego elementu fortyfikacji o ok. dwa metry ponad powierzchnię pl. Jedności Słowiańskiej. Każdy mógłby wejść do obiektu, zobaczyć go od środka. To spowoduje przywrócenie historycznych wejść na Stare Miasto: jednego przez Wysoką Bramę, będącym w osi ul. Skłodowskiej-Curie, drugie natomiast, będące odzwierciedleniem XIX-wiecznego traktu w kierunku Targu Rybnego. Przy okazji ekspozycji rondeli odnowiony mógłby zostać także niezbyt urodziwy budynek PTTK.
Architekci są teraz na etapie przygotowywania projektu budowlanego. Po zakończeniu wszystkich prac związanych z dokumentacją przyjdzie czas na zabezpieczenie w budżecie miasta pieniędzy na zadanie, wybór wykonawcy i realizację przedsięwzięcia.
https://www.olsztyn.eu/nc/o-olsztynie/aktualnosci/article/olsztyn-pokaze-dawne-fortyfikacje.html
You might also like
Lotnisko na Dajtkach będzie mogło przyjmować samoloty w trudnych warunkach
Lotnisko Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie będzie wkrótce mogło przyjmować samoloty w trudnych warunkach pogodowych. Powstaje stacja meteo, która jest częścią nowego rodzaju naprowadzania samolotów, opartego o nawigację satelitarną. Pozwolenie na
Koniec z piciem alkoholu na plaży miejskiej
Radni miejscy uchwalili zakaz spożywania napojów wyskokowych na terenie Centrum Rekreacyjno – Sportowego Ukiel w Olsztynie. To efekt chuligańskich wybryków, do jakich dochodziło w ostatnim czasie w rejonie plaży miejskich.
FCC Contruccion jest winna podwykonawcom 4,1 mln zł
Hiszpańska firma FCC Contruccion, która budowała linię tramwajową w Olsztynie, jest winna podwykonawcom 4,1 mln zł – poinformował prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Zapowiedział, że pieniądze wypłaci firmom gmina, która przejęła