Podczas budowy linii tramwajowej odkopano ponad 20 ludzkich szczątków

Podczas budowy linii tramwajowej odkopano ponad 20 ludzkich szczątków

Ponad 20 szkieletów ludzkich pochodzących z nieistniejącego od ponad 100 lat cmentarza odkryto w ścisłym centrum Olsztyna w czasie budowy linii tramwajowej. Szczątki zostały ekshumowane z placu budowy i zostaną przeniesione na inny cmentarz katolicki.

Budowa tras tramwajowych wiąże się z przebudową ulic i z bardzo pracochłonnymi robotami podziemnymi, przeniesieniem infrastruktury technicznej – wodociągowej, światłowodowej, energetycznej. Inwestycję poprzedzają prace archeologiczne.
Najbardziej spektakularne odkrycia dotyczą ścisłego centrum Olsztyna – Placu Jana Pawła II, gdzie mieści się urząd miasta, ulicy 11 listopada prowadzącej do Wysokiej Bramy i Starówki, ulicy 1 Maja oraz głównej arterii miasta – alei Piłsudskiego. Od samego początku wiadomo było, że na tym odcinku pod ziemią mogą znajdować się obiekty archeologiczne.
Na Placu Jana Pawła II wykopano cmentarz datowany na XV. Przez 2 tygodnie trwały prace archeologiczne i ekshumacje.
Wydobyto szczątki 22 osób pochodzące z XVIII-XIX wieku. Znajdowały się one w tak zwanym układzie anatomicznym, czyli odkryto je w takim kształcie, jak zostały pochowane. Wśród nich były szczątki dzieci. Przy szkieletach, które zostaną pochowane na jednym z cmentarzy katolickich, odkryto pamiątki osobiste, takie jak krzyżyki, czy medaliki.
Kościół i cmentarz św. Krzyża, który znajdował się w obecnym ścisłym centrum Olsztyna został już w 2010 r. upamiętniony tablicą wmurowaną w chodnik. Po dawnej świątyni i nekropolii, na której chowano zarówno katolików, jak i ewangelików, nie ma już śladu.
Na tablicy widnieje napis informujący, że w tym miejscu mieścił się kościół Św. Krzyża, o którym po raz pierwszy wspomniał w 1565 roku kardynał Stanisław Hozjusz.
Już wcześniej podczas prac budowlanych wokół ratusza, a także w ścisłym centrum często odnajdywano kości ludzkie. Znaleziono nawet warmiński czepek, w którym pochowano mieszkankę Olsztyna.
Nekropolia Św. Krzyża została otwarta najprawdopodobniej na przełomie XV i XVI wieku, przez kolejne wieki chowano tam zmarłych zarówno wyznania ewangelickiego, jak i katolików.
W kolejnych latach powiększano obszar nekropolii, dokupując sąsiednie parcele. Do czasu otwarcia nowych cmentarzy, na przykład nekropolii św. Jakuba, Olsztyn borykał się z brakiem miejsc na pochówki. Działo się tak, gdy w Olsztynie wybuchały epidemie dżumy czy cholery.
Cmentarz Św. Krzyża został zamknięty w 1870 roku, kilka dni po otwarciu pobliskiego cmentarza św. Jakuba. Świętokrzyską nekropolię zlikwidowano ostatecznie w 1906 roku. Natomiast w 1909 roku zapadła decyzja, by w tym miejscu wybudować ratusz. Do dziś magistrat z wieżą zegarową jest siedzibą władz samorządowych Olsztyna.

http://fakty.interia.pl/warminsko-mazurskie/news-22-ludzkie-szkielety-odkryto-na-budowie-w-centrum-olsztyna,nId,1827398

Previous Na mazurskie jeziora wypłyną nowe karetki wodne
Next 16 - latka walczy o życie, wiózł ją pijany kierowca

You might also like

Wiadomości Olsztyn 0 Comments

Przedłużono się śledztwo w sprawie przemocy na komendzie policji

Trwające ponad dwa lata śledztwo w sprawie policjantów z komendy miejskiej w Olsztynie, podejrzanych o znęcanie się nad zatrzymanymi, zostanie przedłużone do końca października. Zarzuty usłyszało dotychczas 18 funkcjonariuszy, a

Wiadomości Olsztyn 0 Comments

W Olsztynie rozpoczęły się kolejne Dni Kultury Żydowskiej

Warsztatami, których uczestnicy będą szyli jarmułki i słuchali opowieści o znaczeniu tego nakrycia głowy w kulturze żydowskiej, rozpoczną się w sobotę w Olsztynie Dni Kultury Żydowskiej. W poprzednich edycjach tej

Bez kategorii 0 Comments

Zapadły decyzję w sprawie dróg w okolicach Olsztyna

Rząd zdecydował, że ze środków Krajowego Funduszu Drogowego realizowana będzie budowa drogi krajowej nr 16, w okolicach Olsztyna, a dokładnie na odcinku Borki Wielkie-Mrągowo. Finansowana będzie również budowa dróg S7,

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.