Trwa proces o budowę olsztyńskiej linii tramwajowej

Trwa proces o budowę olsztyńskiej linii tramwajowej

Przed olsztyńskim Sądem Okręgowym trwa proces o budowę linii tramwajowych w mieście. Hiszpańska firma FCC wniosła pozew o zapłatę 322 mln zł, ponieważ ratusz zerwał z nią kontrakt przed końcem umowy.

W poniedziałek sąd badał kwestie dotyczące postępu robót na budowach i zaangażowania w poszczególne etapy prac budowlanych ludzi i sprzętu. Obie strony zgodziły się, że w czasie wypowiedzenia przez miasto umowy koszty tzw. przerobu wyniosły 15 mln zł.
Pełnomocnik ratusza poinformował sąd, że w czasie wypowiadania umowy poziom realizacji kontraktu wyniósł 3,4 proc. (wcześniej ratusz podawał, że było to nieco ponad 6 proc.) Mecenas podał, że np. w kwietniu 2013 roku na budowie torowiska przy ulicy Płoskiego pracowało średnio 12 osób i dwie maszyny budowlane. W czasie największego zaangażowania FCC na kilku odcinkach robót miało, wedle przedstawionych w sądzie danych, pracować 92 robotników i 38 jednostek sprzętu budowlanego. To właśnie zbyt wolne realizowanie budowy linii tramwajowych było podanym przez gminę Olsztyn powodem wypowiedzenia umowy FCC.
Pełnomocnik FCC nie potrafił odnieść się do konkretnych liczb podawanych przed sądem przez pełnomocnika miasta, ale wskazywał, że z miesiąca na miesiąc zaangażowanie FCC rosło.  Sąd polecił mu się odnieść do przedstawionych przez pełnomocnika ratusza danych na kolejnej rozprawie. Pytany przez sąd o liczbę własnych robotników pełnomocnik FCC przyznał, że firma w całości bazowała w tej kwestii na podwykonawcach.
FCC podnosi w sądzie, że powodem opóźnień w realizacji kontraktu z Olsztynem było zbyt wolne zatwierdzanie koncepcji projektowych przez miasto i brak akceptacji projektów dla kolejnych etapów inwestycji.
Akta sprawy liczą 15 tys. stron. Strony postępowania zgłosiły chęć przesłuchania kilkudziesięciu świadków. Sąd na pierwszych rozprawach chce ustalić, jakie kwestie są dla stron sporne, a w czym się one zgadzają. Sędzia zapowiedział, że dopiero po ustaleniu tego sąd będzie decydował o dalszym przebiegu procesu.
Po zerwaniu umowy z FCC budowę linii tramwajowych w Olsztynie dokończyło kilka innych firm – budowy podzielono na mniejsze etapy.
Budowa linii tramwajowych była częścią projektu usprawnienia komunikacji miejskiej, w ramach którego zbudowano też pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich i zaprojektowano inteligentny system sterowania ruchem ulicznym. Koszt całej inwestycji sięga 497 mln zł, z czego ponad 350 mln zł to dofinansowanie unijne.

http://wiadomosci.onet.pl/olsztyn/proces-o-budowe-linii-tramwajowych-ratusz-znikome-zaangazowanie-firmy/sbvqw4

Previous W całym kraju odbyły się "czarne protesty"
Next Już wkrótce rozpocznie się WAMA Film Festival 2016

You might also like

Wiadomości Olsztyn

Kolejne skrzyżowania w Olsztynie zmieniają swoją organizację

Rozpoczyna się drugi etap ważnych zmian na olsztyńskich skrzyżowaniach. Kierowcy muszą być ostrożni, bo kolejne krzyżówki staną się kolizyjne – zanim skręcimy w lewo, mimo że mamy zielone światło, musimy

Wiadomości Olsztyn

Rozpoczął się 5. Festiwal Rozwoju i Inspiracji BabaFest

W najbliższych dniach Olsztynem zawładną kobiety. W piątek popołudniu rozpoczął się  Festiwal Rozwoju i Inspiracji BabaFest 2015. Festiwal organizowany jest w Olsztynie już piąty raz. To szereg spotkań, warsztatów, koncertów.

Wiadomości Olsztyn

Władze Olsztyna rozpoczęły prace nad modernizacją ścieżek rowerowych

Połączenie różnych części miasta siecią dróg i tras rowerowych, w większości oddzielonych od ruchu pieszego, planują władze Olsztyna. Obecnie w Olsztynie jest około 70 kilometrów ścieżek rowerowych, nie są jednak