Warmińsko-mazurscy drogowcy będą testowali dwa pomysły bufostrady
Warmińsko-mazurscy drogowcy będą testowali dwa pomysły bufostrady tj. rozwiązania, które ma chronić zarazem przydrożne aleje drzew i kierowców jadących tymi trasami. Pomysłu na bufostradę szukano rok.
Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Olsztynie poinformował, że dwóch uczestników konkursu na bufostradę zostało zaproszonych do dalszego postępowania, tj. do negocjacji warunków wykonania projektu technicznego oraz prototypu zaproponowanych koncepcji.
Pierwszy z uczestników konkursu zaproponował otoczenie drzewa pierścieniem z plastikowej siatki ogrodowej, która nie będzie przeszkadzała we wzroście drzewa. Wedle tej koncepcji przestrzeń między siatką, a drzewem należy wypełnić zbitą ziemią z drobnymi kamykami i nasionami trawy. Taka konstrukcja, po obrośnięciu trawą, nie będzie się rzucała w oczy, a korzenie trawy dodatkowo wzmocnią całe urządzenie. Jak podaje autor pomysłu, przy uderzeniu auta w drzewo, ziemia rozpłaszczając się, rozproszy siłę uderzenia.
Drugi pomysł polega na wprowadzeniu oznakowania pionowego, które ma uświadamiać kierowcom odmienne od standardowych warunki ruchu na drogach, przy których rosną drzewa. Zaproponowano nazwanie poszczególnych alei w sposób charakterystyczny i przyciągający uwagę, np. Aleja Olsztyńska i ustawienie przy tych alejach znaków, czy plakatów z odpowiednimi piktogramami informującymi o wjeździe w obszar alei o danej nazwie. W ocenie autora tej koncepcji takie znaki będą sygnałem dla kierowcy, że wjeżdża na odcinek drogi o specyficznym charakterze oraz, że powinien dopasować swoje zachowanie i prędkość do warunków otoczenia.
Oba warianty bufostrady będą teraz wykonane jako prototypy i oceniane przez specjalistyczny instytut badawczy. W przypadku pomyślnego przejścia testów, rozwiązania będą sprawdzane na wybranych odcinkach dróg wojewódzkich.
Olsztyński ZDW pomysłów na bufostradę szukał przez rok. Potrzebę wyłonienia takiego rozwiązania argumentowano tym, że rosnące przy drodze aleje drzew z jednej strony stanowią poważne niebezpieczeństwo dla kierowców, zaś z drugiej są charakterystycznym elementem warmińsko-mazurskiego krajobrazu. Przez wiele lat drogowcy z warmińsko-mazurskiego wycinali przydrożne aleje drzew argumentując to poprawą bezpieczeństwa na szosach. Od kilku lat ograniczono wycinki starych alei (niektóre mają po 150 lat i są nazywane wyznacznikiem krajobrazowym regionu), a drogowcy prowadzą nasadzenia tam, gdzie jest szeroki pas drogowy (robią to w odległości kilku metrów od jezdni).
http://wiadomosci.onet.pl/olsztyn/dwa-pomysly-bufostrady-beda-testowane-przez-drogowcow/21dq8s
You might also like
Bartoszyce: 58 – latek wpadł w furię z powodu serialu
Do policyjnego aresztu trafił 58-latek, który agresywnie zachowywał się wobec swojej żony. Mężczyzna zdenerwował się, bo kobieta oglądała polski serial i uszkodził telewizor. Policjanci odizolowali awanturnika. Teraz sprawdzają sytuację rodziny.
Ślady na śniegu zaprowadziły wprost do włamywaczy
Policjanci z Elbląga odnaleźli sprawców włamania do hurtowni akumulatorów samochodowych po śladach butów na śniegu. Dzięki temu szybko trafili do domu podejrzanych mężczyzn i odzyskali skradzione akumulatory. Do policyjnego aresztu
Inspektor Marek Walczak został nowym komendantem warmińsko-mazurskiej policji
Inspektor Marek Walczak został nowym komendantem warmińsko-mazurskiej policji. W poniedziałek minister spraw wewnętrznych Teresa Piotrowska powołała go na to stanowisko. Insp. Walczak do chwili powołania był dyrektorem Biura Prewencji i