Warmińsko-mazurscy drogowcy będą testowali dwa pomysły bufostrady

Warmińsko-mazurscy drogowcy będą testowali dwa pomysły bufostrady

Warmińsko-mazurscy drogowcy będą testowali dwa pomysły bufostrady tj. rozwiązania, które ma chronić zarazem przydrożne aleje drzew i kierowców jadących tymi trasami. Pomysłu na bufostradę szukano rok.
Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Olsztynie poinformował, że dwóch uczestników konkursu na bufostradę zostało zaproszonych do dalszego postępowania, tj. do negocjacji warunków wykonania projektu technicznego oraz prototypu zaproponowanych koncepcji.
Pierwszy z uczestników konkursu zaproponował otoczenie drzewa pierścieniem z plastikowej siatki ogrodowej, która nie będzie przeszkadzała we wzroście drzewa. Wedle tej koncepcji przestrzeń między siatką, a drzewem należy wypełnić zbitą ziemią z drobnymi kamykami i nasionami trawy. Taka konstrukcja, po obrośnięciu trawą, nie będzie się rzucała w oczy, a korzenie trawy dodatkowo wzmocnią całe urządzenie. Jak podaje autor pomysłu, przy uderzeniu auta w drzewo, ziemia rozpłaszczając się, rozproszy siłę uderzenia.
Drugi pomysł polega na wprowadzeniu oznakowania pionowego, które ma uświadamiać kierowcom odmienne od standardowych warunki ruchu na drogach, przy których rosną drzewa. Zaproponowano nazwanie poszczególnych alei w sposób charakterystyczny i przyciągający uwagę, np. Aleja Olsztyńska i ustawienie przy tych alejach znaków, czy plakatów z odpowiednimi piktogramami informującymi o wjeździe w obszar alei o danej nazwie. W ocenie autora tej koncepcji takie znaki będą sygnałem dla kierowcy, że wjeżdża na odcinek drogi o specyficznym charakterze oraz, że powinien dopasować swoje zachowanie i prędkość do warunków otoczenia.
Oba warianty bufostrady będą teraz wykonane jako prototypy i oceniane przez specjalistyczny instytut badawczy. W przypadku pomyślnego przejścia testów, rozwiązania będą sprawdzane na wybranych odcinkach dróg wojewódzkich.
Olsztyński ZDW pomysłów na bufostradę szukał przez rok. Potrzebę wyłonienia takiego rozwiązania argumentowano tym, że rosnące przy drodze aleje drzew z jednej strony stanowią poważne niebezpieczeństwo dla kierowców, zaś z drugiej są charakterystycznym elementem warmińsko-mazurskiego krajobrazu. Przez wiele lat drogowcy z warmińsko-mazurskiego wycinali przydrożne aleje drzew argumentując to poprawą bezpieczeństwa na szosach. Od kilku lat ograniczono wycinki starych alei (niektóre mają po 150 lat i są nazywane wyznacznikiem krajobrazowym regionu), a drogowcy prowadzą nasadzenia tam, gdzie jest szeroki pas drogowy (robią to w odległości kilku metrów od jezdni).

http://wiadomosci.onet.pl/olsztyn/dwa-pomysly-bufostrady-beda-testowane-przez-drogowcow/21dq8s

Previous Tragiczny finał nocnej jazdy quadem
Next Gala Teatralna zakończyła 24. Olsztyńskie Spotkania Teatralne

You might also like

Wiadomości Region

Korsze: Makabryczne odkrycie w jednej z piwnic

W piwnicy bloku w miejscowości Korsze znajdowało się rozczłonkowane ciało mężczyzny W sprawie została zatrzymana jedna osoba. Wiadomo, że ciało należy do 36-latka, który był mieszkańcem bloku. Morderstwo mogło mieć

Wiadomości Region

Pod Grunwaldem ruszyły przygotowania do tegorocznej inscenizacji bitwy

Pod Grunwaldem ruszyły  przygotowania do tegorocznej inscenizacji bitwy, na którą od kilkunastu lat ściąga rycerstwo i widzowie z całej Europy. W tym roku rekonstrukcja bitwy odbędzie się 12 lipca o

Wiadomości Region

Morąg: 34 – latek zabił psa “na złość” jego właścicielce

Morąscy policjanci zatrzymali 34-latka podejrzanego o zabicie psa. Mężczyzna owinął kabel wokół szyi zwierzęcia, powiesił na gałęzi i zostawił na pewną śmierć. Mieszkaniec gminy usłyszał już zarzut, do których się